Zajęcia z wywierania wpływu społecznego są ćwiczeniami, na których omawiane są techniki, emocje i narzędzia, za pomocą których następuje próba wpłynięcia na zachowania społeczne konsumentów. Studenci – wykorzystując metodę pracy warsztatowej 20-30-40 omawiają, realizują i prezentują swoje pomysły dotyczące wykorzystania powyższych środków w internetowym środowisku komunikacji marketingowej.
Tematyka zajęć:
- Zajęcia organizacyjne
- Emocje jako element wywierania wpływu społecznego
- Reguła wzajemności i konsekwencji
- Społeczny dowód słuszności / Lubienie i sympatia
- Niedostępność i autorytet
- Wizualne narzędzia wpływu społecznego
- Językowe środki wywierania wpływu
- Algorytmy jako narzędzia wpływu społecznego
Zasady zaliczenia przedmiotu:
– na każdych zajęciach poszczególne grupy losują zadanie z trzech koszyków. Pierwszy – to jeden z czynników wpływu omawiany na zajęciach. Drugi – to kanał, za pomocą którego dany przekaz będzie miał być dystrybuowany (YouTube / Social media / E-mail marketing / SEM / In-game, mobile / Display/ambient). Trzeci – to rodzaj zadania do wykonania (znajdź / zaprojektuj). Rolą studentów będzie zaprojektowanie bądź omówienie przykładu reklamy na podstawie wylosowanych kryteriów. Działamy metodą 20-30-40: pół godziny omówienia problemu, pół godziny pracy projektowej, pół godziny na prezentacje efektów. Wykonanie wszystkich zadań skutkuje otrzymaniem zaliczenia z przedmiotu.
Grupa 1. | Grupa 2. | Grupa 3. | Grupa 4. | Grupa 5. | Grupa 6. | |
Zadanie 1. | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Zadanie 2. | ✓ | ✓ | ✓ | ✓- | ✓ | ✓ |
Zadanie 3. | ✓ | ✓ | ✓- | ✓- | ✓ | ✓ |
Zadanie 4. | ||||||
Zadanie 5. | ||||||
Zadanie 6. |
– obecności na zajęciach (dopuszczalna jedna absencja). Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach. Każda następna wymaga napisania pracy pisemnej w ramach tematu, których dotyczyły dane zajęcia. Absencja na ponad połowie zajęć skutkuje niezaliczeniem przedmiotu.
Literatura podstawowa
Cialdini, R. B. (2009). Wywieranie wpływu na ludzi-teoria i praktyka. Gdanskie Wydawnictwo Psych.
Literatura uzupełniająca
Dent, F. E., & Brent, M. (2009). Wywieranie wpływu: umiejętności i techniki przydatne do osiągnięcia sukcesu w biznesie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Doliński, D., & Grzyb, T. (2005). Wpływ społeczny w marketingu. Marketing i rynek, (9), 14-18.
Jarmuła A. (2013), Manipulacja i wywieranie wpływu na ludzi, Wydawnictwo Astrum.