Zajęcia z przedmiotu Marketing (usług turystycznych) stanowią podstawowy kurs wiedzy na temat rynku turystycznego oraz obecnych na nim produktów. Kurs dzieli się na dwie części: wykładową oraz warsztatową. Pierwsza stanowi wstęp teoretyczny dotyczący tematyki marketingowej z uwzględnieniem specyfiki jej wykorzystania w turystyce. Druga zaś poświęcona jest narzędziom marketingowym ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnej komunikacji sieciowej.
WYKŁAD
1. Czym jest marketing (dzisiaj)?
2. Specyfika marketingu w turystyce
3. Konsument na rynku usług turystycznych
4. Promowanie usług w turystyce
5. Zastosowanie social media jako kanału komunikacji marketingowej
6. Zarządzanie produktem i ceną na rynku turystycznym
7. Techniki wywierania wpływu w marketingu
ĆWICZENIA
1. Zajęcia organizacyjne – wstęp do projektu
2/3. Budowanie strategii marketingowej w praktyce
4. Targeting – sposoby dotarcia do odbiorcy
5. Social media w komunikacji marketingowej
6. Monitoring w Internecie. Sieciowe narzędzia wsparcia sprzedaży
7. Jak to działa? W świecie algorytmów
8. Zaliczenie przedmiotu
Literatura podstawowa
A. Oleksiuk, Marketing usług turystycznych, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca
a) Literatura z zakresu turystyki
Ekonomika turystyki i rekreacji, red. A. Panasiuk, Warszawa 2011.
K. Orfin, Kreowanie wizerunku turystycznego za pomocą internetu na przykładzie wybranych miast Polski, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu” 2012 nr 27, s. 325-334
A. Kalinowska-Żeleźnik, M. Sidorkiewicz, Produkty turystyki biznesowej narzędziem komunikacji marketingowej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2009 nr 42, s. 632-638.
S. Kot, M. Ferencová,. L. Karas, (2012). Cena jako czynnik wpływający na wybór pakietów wakacyjnych przez klientów sektora turystycznego, „Marketing i Rynek” 2012, nr 5.
b) Literatura marketingowa
M. Sadowski, Rewolucja social media, Gliwice 2013.
K. Bachniak, J. Szumniak-Samolej, Potencjał biznesowy mediów społecznościowych, Warszawa 2015.
G. Vaynerchuck, W market(r)ingu, czyli jak nie zginąć w świecie mediów społecznościowych, Lublin 2015.
J. Falls, E. Deckers, Media społecznościowe bez ściemy. Jak kreować markę, Gliwice 2013.
K. Polańska, Sieci społecznościowe : wybrane zagadnienia ekonomiczno-społeczne, Warszawa 2013.
M. Fidelman, Socialized!: w jaki sposób najskuteczniej wykorzystać społeczność internetową – biznes społecznościowy, Warszawa 2014.
D. Karpen, Lubię to! : potęga marketingu szeptanego na Facebooku, Gliwice 2013.
c) Raporty
Raport 2019: Rynek usług hotelarskich w Polsce
Raport: ruch lotniczy: cz. I. i cz. II.
Wyjazdy wypoczynkowe Polaków
Muzea w Polsce
Raporty Ministerstwa Sportu
Raporty GUS
Raporty Polskiej Organizacji Turystycznej
Raporty Brief
d) materiały do zajęć
– planer publikowania treści
– kreatory person: Xtensio, HubSpot
ZALICZENIE PRZEDMIOTU
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
– obecność na zajęciach ćwiczeniowych (dopuszczalna jedna absencja);
– terminowe złożenia wszystkich wymaganych raportów z zajęć;
– zaliczenie ustne z wiedzy obejmującej zagadnienia obecne w literaturze podstawowej oraz treść wykładów. Grupy projektowe, które otrzymają ocenę 4,5 bądź 5,0 zostaną zwolnione z zaliczenia.
Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach. Kolejna jest możliwa w przypadku okazania zwolnienia lekarskiego. Każda następna wymaga napisania pracy pisemnej w ramach tematu, których dotyczyły dane zajęcia.
Ocena projektu
W tabeli znajdziecie Państwo liczbę punktów zdobytych za poszczególne raporty (2-5) oraz ocenę końcową* będącą średnią z poszczególnych zadań. Wszystkie ocenione raporty są do wglądu po każdych zajęciach lub na dyżurach. W ciągu tygodnia od przyznania punktów za dany raport można go poprawić odnosząc się do naniesionych uwag. Za niedostarczenie raportu w terminie grupa otrzymuje 2.0. Istnieje możliwość uzupełnienia raportu w ciągu 1 tygodnia, jednak wtedy z punktów liczona jest średnia [np. (2,0+5,0)/2=3,5].
Studia stacjonarne
Nazwa podmiotu | Pod Skałą | Exclusive Flights | Tropico | Muzeum Narodowe | |
Raport 1. Analiza | 4,5 | 5,0 | 4,0 | 5,0 | |
Raport 2. BCG | 3,0 | 3,5 | 4,0 | 4,5 | |
Raport 3. Grupy | 3,5 | 4,5 | 3,0 | 4,5 | |
Raport 4. Person | 5,0 | 5,0 | 3,5 | 4,5 | |
Raport 5. Mapa | 4,5 | 4,0 | 4,5 | 5,0 | |
Raport 6. Target. | 3,5 | 5,0 | 4,5 | 4,0 | |
Raport 7. SoMe | 2,0/3,0 | 4,0 | 4,5 | 5,0 | |
Raport 8. Monit. | 4,5 | 5,0 | 4,5 | 5,0 |
Ocena końcowa | 3,5 | 4,5 | 4,0 | 5,0 |
* na ocenę końcową składa się także obecność na zajęciach.* na ocenę końcową składa się także obecność na zajęciach.